Veelgestelde vragen door groep 8-ers

Hoe onderhouden jullie contact met ouders?
Contact met thuis is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de leerlingen op school.
Dat contact is er op verschillende manieren. Veel informatie gaat via de mail. Natuurlijk zijn er waar nodig telefoongesprekken of gesprekken op school. Verder is het ouderportaal heel belangrijk om absentie door te geven en geïnformeerd te blijven over de resultaten.

Hoe coördineren jullie de leerlingenstroom?
Leerlingen starten in een basis-, kader of GT-klas. Lopende het eerste jaar bekijken we wat de mogelijkheden zijn van de leerling. Een overstap naar een ander niveau is na leerjaar 1 mogelijk. We willen graag dat de leerlingen op het juiste niveau de school doorloopt.

Wat is het verschil tussen basis en kader?
Er is een miniem verschil in het rooster. In basis zijn de klassen kleiner, waardoor er meer mogelijk is in de begeleiding. De boeken in basis zijn anders. Minder tekst en minder moeilijk. Voor veel basisleerlingen is die aanpak helpend. Kaderleerlingen zijn soms meer zelfstandig en kunnen beter organiseren.

Hoe weet ik welk profiel bij mij past?
In leerjaar 1 wordt er veel aandacht besteed aan de profielkeuze. Leerlingen volgen wekelijks lessen bij de verschillende profielen om de verschillen te ervaren. Verder wordt de keuze uitgebreid besproken met de mentor (en de ouders). Belangrijk zijn dan vragen als Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik?

Wat kunnen jullie vertellen over de schakelklas?
Leerlingen die naar de schakelklas gaan zitten daar om verschillende redenen:

  • In plaats van groep 8 (moet je wel 1x zijn blijven zitten) en dan vanuit een kleine setting kijken of groei naar VMBO tot de mogelijkheden behoren.
  • Sociaal emotioneel nog niet toe gaan VMBO, vanuit een kleine setting wennen aan de grote school en groeien naar VMBO.

Het schakel jaar heeft als doel doorstroom naar VMBO  (basis, kader of LT), maar soms komen we met elkaar ook tot de conclusie dat de begeleiding van PRO en de kleinschalige setting voor een leerling wenselijker is. Bij pro bestaat de mogelijkheid om uit te stromen  met een Entree (MBO1) diploma.
Binnen de schakelklas wordt individuele aandacht gegeven en is directe signalering van (leer)problemen snel mogelijk. Leerlingen krijgen Remedial teaching (specifieke hulp bij (leer)problemen). Daarnaast wordt met het programma Snappet de vorderingen duidelijk en overzichtelijk in beeld gebracht. Naast de theorie vakken, wordt de lesdag afgewisseld met praktijkvakken groen/horeca/techniek/sport.
Einde van de schakelklas start je in de brugklas van VMBO of in de 2e klas van PRO.

Hoe groot zijn de klassen gemiddeld?
Bij Praktijkonderwijs en de Schakelklas zitten er ongeveer 12-14 leerlingen in een klas. 
Bij Basis zitten er ongeveer 16 tot 18 leerlingen een een klas en bij Kader ongeveer 20 tot 24 leerlingen.
Bij GT zitten er ongeveer 24 tot 30 leerlingen in een klas.

Kunnen jullie iets meer vertellen over GTx?
Leerlingen die meer kunnen dan het GT-programma worden uitgedaagd om extra dingen te doen. Ze werken meer vanuit projecten en kunnen bepaalde certificaten halen. Ze krijgen uiteindelijk een GT-diploma met extra certificaten.

Kan ik na PrO ook nog doorleren?
Praktijkonderwijs bestaat uit 5 jaar. In de onderbouw (klas 1-3) wordt gewerkt aan theorie en praktijk. In die jaren gaan leerlingen ook oriënteren welk beroep ze  leuk vinden d.m.v. (interne) stage. Eind klas 3 mogen de leerlingen in een gesprek aangeven welke route ze in de bovenbouw (klas 4-5) graag willen volgen. Er zijn drie keuzes:

  • De transitie route: deze leerlingen hebben moeite met leren of vinden het sociaal emotioneel moeilijk om hun plekje in de maatschappij te vinden. Deze leerlingen krijgen coaching en begeleiding naar een passende (beschutte) arbeidsplek. Er wordt gewerkt aan stageopbouw, een portfolio met basisopdrachten Nederlands/rekenen en leerlingen hebben een aanwezigheidsplicht. Als ze op hun niveau positieve stappen zetten worden ze beloond met een diploma Praktijkonderwijs.
  • De entree route: deze leerlingen hebben de potentie om een MBO 1 diploma te halen. Zij voldoen aan de arbeidscompetenties. Zijn in staat op stage stage-opdrachten te maken. Daarnaast bouwen zij een portfolio op met opdrachten van Nederlands/rekenen/burgerschap en beroepsprofiel. Ze doen na twee jaar examen in Nederlands/rekenen/Burgerschap en daarnaast leggen ze een Proeve van Bekwaamheid af op hun stage. Het eindniveau Nederlands/rekenen/Burgerschap en je studiehouding bepalen of je het advies krijgt om te gaan werken (eind niveau 1F) of dat je de mogelijkheid hebt om door te leren op MBO2 (eind niveau 2F).

Afhankelijk van de wensen van de leerling, de leer- en stageresultaten en het advies van de klas 3 docent wordt door ons de keuze gemaakt welke leerroute het meest passend is voor de leerling. 

Heb je een eigen laptop of iPad nodig?
Op school kun je de laptops en Ipads van school gebruiken. Thuis gebruik je je eigen computer.

Wat is het verschil tussen GL en TL?
Bij TL doen leerlingen examen in 7 theorievakken. Bij GL doen de leerlingen examen in 6 theorievakken en een beroepsgericht (praktijk) vak.

Hoeveel tijd wordt er besteed aan praktijkvakken?
We willen graag praktisch onderwijs bieden. Een wiskundeles kan ook praktisch zijn. Echte doe-lessen zijn bijvoorbeeld Beeldende Vorming, muziek, sport en techniek. In de onderbouw zijn dat ongeveer zeven lessen per week.

Wanneer mag je kiezen voor een profiel?
Aan het einde van leerjaar 1 kies je jouw profiel. Halverwege klas 2 kan je dat nog wijzigen. Eind klas 2 kies je definitief het profiel waar je in klas 3 en 4 mee verder gaat en examen in doet.

Hoe helpen jullie leerlingen die het lastig vinden om te plannen?
Leerlingen die plannen lastig vinden kunnen daar hulp bij krijgen via de mentor.