Arnoud Odink (docent Horeca bij PrO)

"Het is heerlijk om met jonge mensen te werken in de keuken."

Mijn werkzaamheden

Als docent koken begeleid ik de PrO leerlingen in hun ontwikkeling in de keuken. Ook het uitstroomprofiel HORECA wordt door mij gegeven. Daarnaast begeleid ik leerlingen in hun stages.

Hoe ziet mijn dag eruit

Ik houd ervan om om half acht te beginnen. Rustig nog even wat dingen voorbereiden voordat de lessen beginnen en een kopje koffie met het PrO-team. Daarna ontvangst van de leerlingen. Heerlijk om de gezichten te zien na een fietstocht en hun verhalen te horen.

Met mijn klas de keuken in. Na de dagopening leg ik aan de leerlingen uit wat we gaan bereiden en wat we gaan leren. Dit kan een warme maaltijd zijn, waarbij alle gerechten op dezelfde tijd gereed moeten zijn, een bakopdracht of een samengesteld gerecht. Fijn om te merken dat leerlingen het geweldig vinden dat het koken lukt. Er worden foto’s gemaakt en geappt naar ouders en verzorgers. Daarna gezamenlijk eten van het gerecht. Daarbij wordt ook vaak een deel meegenomen om thuis te laten proeven.

Na de lessen ben ik bezig met de voorbereidingen en de inkoop. Daarbij doe ik ook nog een aantal stages waarbij ik leerlingen begeleid en hun bezoek op hun stageadres. Bij bijzondere gelegenheden help ik mee bij de verzorging van de catering.

Leuk aan mijn werk

Alles. Eten is mijn passie. Het is heerlijk om met jonge mensen te werken in de keuken. Te laten ervaren dat koken niet zo moeilijk is en dat alle ingrediënten hun eigen smaak hebben. Het is mooi om te merken dat de leerlingen een ontwikkeling door maken in wat ze wel eten.

De sfeer op De Meerwaarde

Ik ervaar een positieve opbouwende sfeer binnen De Meerwaarde. De organisatie staat als een huis met een sfeer van continue verbeteren. Kritisch zijn en blijven op jezelf. Gevraagd en ongevraagd feedback geven kan binnen mijn team.

Mijn kernwaarde

De kernwaarden van De Meerwaarde kan ik onderschrijven en passen ook bij mij. In de (horeca)keuken moet je duidelijk zijn. In de lessen probeer ik dichtbij de leerlingen te staan en ze positief te benaderen. Daarbij ontstaan ook spontane gesprekken.