Voor de leerlingen van De Meerwaarde stond woensdag in het teken van het raceteam Fanzonely. Leerlingen van de afdeling Motorvoertuigentechniek (leerjaar 3 en 4) en de gemengd-theoretische leerweg (leerjaar 4) van de locatie Wilhelminastraat kregen een kijkje achter de schermen van het raceteam. Het doel van deze campagne is om techniek en technische studies meer onder de aandacht te brengen van leerlingen.
Het raceteam Fanzonely en het ROC Aventus brachten met een campagneteam On Tour een bezoek aan De Meerwaarde. De groepjes leerlingen waren verdeeld over een binnen- en een buitenprogramma. Op een interactieve wijze kwamen de leerlingen meer te weten over technische studies en wat voor werk zij later met zo’n studie kunnen doen.
Practica oefenen Binnen in de school was een praktijklokaal ingericht, waarin groepjes verschillende opdrachten voorgeschoteld kregen. Voor het ene groepje waren de opdracht gemakkelijker dan voor het andere, maar iedereen was het er over eens dat de opdrachten niet alleen leuk, maar vooral ook leerzaam waren. Voor velen was het een eerste kennismaking met het feit dat wiskunde en natuurkunde niet alleen maar zorgen voor moeilijke toetsen, maar dat je er in de praktijk interessante dingen mee kunt doen. Naast de practica kregen de leerlingen voorlichting over de opleiding Autotechniek van ROC Aventus (Apeldoorn). Deze opleiding was de oudste en heel lang de enige autotechnische opleiding van Nederland. Veel mensen denken bij autotechniek alleen maar aan sleutelen aan auto’s, maar de deelnemende leerlingen ontdekten dat de opleiding veel meer omvat.
Handen uit de mouwen Het buitenprogramma vond plaats in de tent en racetrailer van het raceteam Fanzonely. Het team komt met vier raceauto’s uit in de populairste autosportklasse van Nederland: de Benelux Racing League. Het team bestaat overigens bijna helemaal uit de beste studenten Autotechniek van de HTS Autotechniek uit Arnhem en ROC Aventus uit Apeldoorn. Deze studenten lopen stage bij het team en werken onder leiding van een ervaren coach aan de raceauto’s. Een uniek opleidingsinitiatief in Nederland. De leerlingen van De Meerwaarde proefden aan de uitdagingen waar deze Race Engineers voor komen te staan in een raceweekend op het circuit. Speciaal daarvoor had Team Fanzonely een van hun eigen raceauto’s meegenomen. De interim Race Engineers deden met behulp van de teamleden mee aan enkele uitdagingen: een quiz, een pitstop met de raceauto en zelf racen met bestuurbare autootjes. Kortom een geslaagde dag. ‘Zo’n dag is toch effe iets anders dan het theorie- of praktijklokaal,’ zo merkte een leerling op.